17 november 2018

Het tegenovergestelde van een invasie

Afgelopen week liep ik een school binnen voor een afspraak met een werkgroep die ik begeleid bij het kiezen van een nieuwe methode voor wereldoriëntatie. Het was net half vier geweest, einde schooltijd. Op weg naar binnen werd ik links en rechts gepasseerd door honderden kinderen op weg naar buiten. Een omgekeerde invasie, dacht ik, maar wat is eigenlijk het tegenovergestelde van invasie? 'Exvasie' bestaat in elk geval niet, leek me.

Waar je eigen kennis én een zoekopdracht op Google tekort schieten, wordt het interessant. Mijn verderkomstrategie is dan: deel de vraag op Twitter. Ik heb dat al eerder gedaan met 'het tegenovergestelde van piekeren' en 'een beter, Nederlands woord voor 'tacit knowledge'.

Al snel druppelden de suggesties binnen:
  • exodus (@rinske)
  • evacuatie (@jasperbloemsma)
  • uitvaart (@wiswijzer)
  • evasie (@amalenstein)
  • stampede (@renatevanstigt)
  • aftocht (@72techniek)
  • eruptie (@mastergoat)
  • uitstroom of uittocht (@mellekramer)
In de context vind ik 'eruptie' wel de meest charmante, maar andere suggesties blijven welkom.

2 opmerkingen: