07 november 2017

Toekomstlessen op basisschool De Spoorzoeker


Vanmiddag verzorgde ik de tweede in een reeks van vijf toekomstlessen op basisschool Spoorzoeker in Kerkrade. Met zes plusgroep-leerlingen van groep 7 zijn we aan het onderzoeken hoe de wereld tot 2100 zal veranderen en wat dat betekent voor het leren op school nu.

In de eerste les hebben we met Post-its een mindmap gemaakt van levensgebieden (zoals vrije tijd, ontspanning, werk, gezondheid). Aan de hand van zelfgekozen Post-its zijn de leerlingen op zoek gegaan naar bronnen die onderbouwd voorspellingen doen over de toekomst. Zo vonden we een bron die vermeldt dat reizen in de ruimte in 2024 de normaalste zaak van de wereld is. De voorspellingen met bron plaatsten we op een tijdlijn, gemaakt in Padlet.

Vanmiddag vertrokken we vanuit deze tijd met de vraag: wat moet je allemaal kennen en kunnen in de toekomst en hoe zit het met de ethische kant? Voor het kennen en kunnen liet ik de leerlingen een 'rooster' maken voor een willekeurige schoolweek. Drie leerlingen kwamen uit zichzelf met de suggestie voor een nieuw vak: creaniek (creatief met techniek).

Voor het onderzoeken van de ethische kant, bestudeerden we de Moral Machine, een onderzoeksinstrument dat telkens een dilemma voorlegt voor het programmeren van een zelfrijdende auto. Wat moet die doen als er in een noodgeval gekozen moet worden tussen het leven van een zwangere vrouw en een bejaarde dame?

Het was een moeilijke les, vooral waar mijn vragen erg open waren. Bij de meer geleide opdrachten gingen de leerlingen flink 'op aan' met pittige discussies, rode wangen en een voorbij vliegende tijd tot gevolg.

Volgende keer gaan we onderzoek doen naar wat we nu weten over leren. Denk aan het belang van bewegen, maar ook slimme methodes om informatie te onthouden (Loci-methode). Mocht je suggesties hebben voor leuke werkvormen... ik hoor het graag!

In de vijfde bijeenkomst gaan de leerlingen de opbrengsten van hun onderzoek presenteren, onder andere aan leerkrachten van de school.

(Het project op de school dient verschillende doelen: nadere kennismaking met aanpakken van onderzoekend leren en functionele inzet van ict, uitdagende gastlessen voor de plusleerlingen en het gesprek over onderwijs voor de toekomst op gang brengen binnen de school.) 

1 opmerking: