Van 15 juli tot 6 augustus verbleef ik in Zuid-Afrika. Dit is de eerste van een serie blogs over deze vakantie.
In Zuid-Afrika rijd je links en zit het stuur rechts. Is dat moeilijk? Nee. Afgezien van een paar keer naar de verkeerde voordeur lopen en de ruitenwisser aanzetten in plaats van de richtingaanwijzer, wende het snel. Zelfs het schakelen met de linkerhand leverde geen problemen op.
Rijden in Zuid-Afrika is echter alles behalve gemakkelijk. Je mag de aandacht geen moment laten verslappen. Geiten en koeien (en in sommige gedeelten, zoals de grote parken, het wild) grazen in de berm en kunnen besluiten zomaar over te steken. Op de weg of de vluchtstrook lopen en liften mensen, auto's stoppen om passagiers op te pikken of uit te laten. Bij tweebaanse wegen worden de smalle vluchtstroken gebruikt om in het midden een fictieve strook te creëren waarvan verkeer vanuit beide richtingen gebruik kan maken om in te halen. Die smalle vluchtstroken kunnen ook gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn of ineens ophouden te bestaan. Volgeladen 'bakkies' (pickup trucks) verliezen regelmatig spullen die over de weg stuiteren, ik kwam een spookrijder tegen (een toerist die links rijden wel moeilijk vindt?) en zat achter een aftandse vrachtwagen waarvan de aanhanger een lekke band kreeg waarna de lading er stukje bij beetje vanaf slingerde. En dan zijn er in de bergen nog de grote verschillen in snelheid bij het klimmen. Dan kruipen roestige, zwarte damp spuwende vrachtwagens naar boven, terwijl de veelal witte luxe wagens voorbij schieten. Opperste concentratie geboden dus als je in Zuid-Afrika de weg op gaat.
In Zuid-Afrika rijd je links en zit het stuur rechts. Is dat moeilijk? Nee. Afgezien van een paar keer naar de verkeerde voordeur lopen en de ruitenwisser aanzetten in plaats van de richtingaanwijzer, wende het snel. Zelfs het schakelen met de linkerhand leverde geen problemen op.
Rijden in Zuid-Afrika is echter alles behalve gemakkelijk. Je mag de aandacht geen moment laten verslappen. Geiten en koeien (en in sommige gedeelten, zoals de grote parken, het wild) grazen in de berm en kunnen besluiten zomaar over te steken. Op de weg of de vluchtstrook lopen en liften mensen, auto's stoppen om passagiers op te pikken of uit te laten. Bij tweebaanse wegen worden de smalle vluchtstroken gebruikt om in het midden een fictieve strook te creëren waarvan verkeer vanuit beide richtingen gebruik kan maken om in te halen. Die smalle vluchtstroken kunnen ook gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn of ineens ophouden te bestaan. Volgeladen 'bakkies' (pickup trucks) verliezen regelmatig spullen die over de weg stuiteren, ik kwam een spookrijder tegen (een toerist die links rijden wel moeilijk vindt?) en zat achter een aftandse vrachtwagen waarvan de aanhanger een lekke band kreeg waarna de lading er stukje bij beetje vanaf slingerde. En dan zijn er in de bergen nog de grote verschillen in snelheid bij het klimmen. Dan kruipen roestige, zwarte damp spuwende vrachtwagens naar boven, terwijl de veelal witte luxe wagens voorbij schieten. Opperste concentratie geboden dus als je in Zuid-Afrika de weg op gaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten