23 juli 2015

Zomerproject: de slingerbarbecue

Enkele weken geleden was ik op een erg gezellig feestje van twee mooie dorpsgenoten. Het vlees bij de maaltijd werd klaargemaakt op een zogenaamde slingerbarbecue (op moment van schrijven nog geen 600 hits op Google). Het rooster slingert hierbij boven een open vuurtje (dus geen houtskool). Door het slingeren brandt het vlees niet aan, maar wordt het egaal bruin geroosterd en krijgt het een fijne rooksmaak. Het rooster kan in hoogte worden versteld. De kok kan daardoor continu de optimale afstand tot het vuur bepalen.

Erg high tech zag het er niet uit, dus besloot ik als zomerproject zelf een iets kleinere (gezins)versie te bouwen van het systeem. Hiervoor gebruikte ik:
  • drie ijzeren staven van twee meter, bovenaan bijeengehouden door een slangenklem
  • een ijzeren kabel met aan de uiteinden een ring en een S-haak (vastgezet met 'wire rope clips'); de kabel loopt over een kleine katrol
  • een ijzeren 'haakje' met een gaatje met net iets grotere doorsnee dan de ijzeren staven (en daardoor traploos te verplaatsen)
  • drie kettingen om aan de S-haak te hangen
  • drie bajonethaken om de kettingen aan het rooster te bevestigen
  • een goed rooster (Weber, 57 cm, scharnierend)
Totale kosten: zo'n € 75,00.



Het vuurtje stookte ik met droog, wat zwaarder en harsarm hout (beuk en eik) in niet te grote stukken. En daarna kon het experiment beginnen. Het werkte perfect: fijne smaak, geen zwartgeblakerde korsten, prima gaar. Voor mij dus geen houtskool meer, want - even inkoppen - ik ben nu al verslingerd aan mijn nieuwe barbecue.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten