08 november 2014

Breindidactiek: weg met die neuromythes!

Deze week verscheen het boek 'Breindidactiek. Helpen leren met breinkennis' van Gerjanne Dirksen en drie co-auteurs. Ik interviewde Dirksen voor Blendle.

Dirksen: ‘Soms lijken docenten klakkeloos over te nemen, wat verteld wordt over onze hersenen. We gebruiken maar 10% van ons brein? Nonsens. Ons brein is altijd volledig actief, zelfs als we slapen. De linker- en rechterhersenhelft hebben verschillende functies. Dat klopt, maar dan gaat het over het aansturen van lichaamsfuncties, niet over het idee dat creativiteit in de ene en analytisch vermogen in de andere hersenhelft huist. Mensen hebben verschillende leerstijlen waar je als docent bij aan moet sluiten? Nee. Wat wel waar is: bij de ene persoon is het geheugen meer visueel, bij de ander meer verbaal. Maar leren is meer dan onthouden van informatie.'

Lees het hele interview op Blendle.

Direct toegang tot mijn snel groeiende onderwijsjournalistieke archief? Dat kan vanaf € 2,69 per maand bij TPO Magazine. Betalen kan per SMS of iDeal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten