14 september 2013

De 'Worst Case Scenario'-vraag

In de oplossingsgerichte coaching werkt men vaak met de wondervraag ('miracle question'). Het is een eenvoudige, maar erg krachtige tool. De vraag gaat ongeveer zo:
Wat zou je opmerken als er afgelopen nacht een wonder is gebeurd dat al je huidige problemen heeft opgelost?
Het beantwoorden van de vraag helpt de cliënt bij het maken van een voorstelling van waar hij/zij naartoe zou willen. En als je daar een beter beeld van hebt, wordt het gemakkelijk je voor te stellen hoe je bij die andere situatie kunt komen.

Ik maak voor mezelf en in gesprekken wel eens gebruik van een vraag waarbij je eigenlijk het omgekeerde doet: je stelt je voor hoe de situatie eruit ziet als alles fout gaat. De vraag helpt me met name bij het maken van keuzen op persoonlijk en zakelijk gebied, dagelijkse, maar ook grotere keuzen. Ik noem het de 'Worst Case Scenario-vraag' en hij is zo mogelijk nog eenvoudiger dan de wondervraag. Deze vraag gaat ongeveer zo:
Wat is het ergste dat er kan gebeuren als mijn beslissing helemaal verkeerd uitpakt?
Voorbeelden van keuzemomenten waarbij je de vraag kunt gebruiken zijn:
  • Het regent. Zal ik toch gaan hardlopen? Wat is het ergste dat er kan gebeuren als ik ga hardlopen in de regen?
  • Ik sta voor een grote investering. Zal ik het doen of niet? Wat is het ergste dat er kan gebeuren als het misloopt en ik al mijn geld kwijt ben?
  • Zal ik gaan voor die nieuwe baan? Wat is het ergste dat er kan gebeuren als het me niet lukt en ik word straks ontslagen?
Als je jezelf de 'Worst Case Scenario'-vraag stelt, ben dan niet tevreden met het eerste antwoord.
  • Dan word ik nat.
  • Dan zit ik in financiële problemen.
  • Dan kan ik vast moeilijk weer ander werk vinden.
De kunst is door te vragen. Wat als je nat wordt, als je in de financiële problemen komt of moeilijk ander werk vindt? Misschien ontvouwt zich een rampenverhaal in je hoofd. Vraag je dan nog even af wat het voordeel van het nadeel zou kunnen zijn. Levert dat niets op, kies dan voor een andere optie. Voor hetzelfde geld kom je echter tot de conclusie dat de uitkomst van je 'Worst Case Scenario' een gemakkelijk te overkomen ongemak is. Waag dan de sprong in het diepe en ontdek een nieuwe wereld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten