05 maart 2012

Welke technologieën gaan ons onderwijs het meest veranderen?

Nieuwe technologieën gaan de komende jaren de laboratoria uitkomen, sommigen zijn al beschikbaar, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven, maar nog niet voor het brede publiek en het onderwijs.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste technologieën die het onderwijs en ons leren gaan veranderen. Een eerste aanzet, ben benieuwd naar je aanvullingen...

  • augmented reality
  • spraaksynthese
  • spraakherkenning
  • multitouch table screens
  • indoor positioning system
  • synchroon vertalen gadget (jij spreekt Chinees, ik hoor via mijn oortjes de Nederlandse vertaling en vice versa)
  • 3D holografie
  • 3D printing
  • ooglens met ingebouwde projectie
  • apparatuur besturen met je gedachten
  • aanraking simulerende handschoen ...

2 opmerkingen:

  1. In dit rijtje moet mijn inziens zeker iets staan met betrekking dat de grote hoeveelheid data die beschikbaar is op internet. Ik zou het 'gebruik van dataverzamelingen' willen noemen. En dat kan van alles zijn. Het programma 'Nederland van boven' heeft een leuke aanzet gegeven.
    Verder heb ik begrepen dat de overheid van Neelie Kroes moet gaan zorgen dat de data die de overheid verzamelt voor het publiek (en dus ook het onderwijs) beschikbaar wordt.

    Maar ik denk nog even verder...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn al mooie rijtjes technieken. Ik denk dat veel nieuwe ongekende toepassingen snel gaan volgen. Minstens zo belangrijk als de technieken zijn de didactieken. Hoe willen we leren, hoe gaan we leren en wat is daarbij toegestaan?
    flipping the classroom?
    thuisonderwijs?
    onderwijs op afstand?
    levensecht leren?
    in-company-training?
    laptop georiënteerd ipv boeken?
    projectonderwijs?

    Er valt nog veel te kiezen en te ontwikkelen. Hopelijk blijft het onderwijs niet star vasthouden aan de traditionele conservatieve manier.

    BeantwoordenVerwijderen