23 augustus 2011

Blij met de iPad

Ik had al een desktop computer en een laptop. Toch besloot ik een paar maanden geleden de iPad 2 aan te schaffen. Laat ik eens een tussenbalans opmaken met enkele positieve en enkele negatieve ervaringen...

Positieve ervaringen
  1. Mijn mail en sociale media check ik regelmatig via de iPad, via WiFi of 3G. Het apparaat is direct gebruiksklaar en tikken van updates en antwoorden gaat beter dan op de mobiele telefoon. Bovendien gaat de batterij lang mee.
  2. Flipboard is dé (gratis) app... dit programma vertaalt updates van je favoriete websites en de laatste Twitter-berichten in een magazine-achtige interface. Inclusief bladeren met een 'swipe' en in- en uitzoomen.
  3. Aantekeningen maken tijdens bijeenkomsten en besprekingen doe ik in iA Writer. Anderen hebben geen last van toetsenbordgetik en ik heb na afloop mijn aantekeningen digitaal 'in the cloud'.
  4. Ik gebruik de iPad ook naast de vaste computer als extra scherm of apparaat. Op de iPad draai ik dan bijvoorbeeld een rekenmachine of mijn telebankieren-app om op de vaste computer mijn administratie te doen in een spreadsheet.
  5. Met een koppelstuk hang ik de iPad met HDMI aan de televisie. De beeldkwaliteit van foto's of video's (Uitzending Gemist, TED) is opvallend goed.
  6. De iPad is licht en gebruiksvriendelijk. Je neemt hem gemakkelijker in de hand dan een laptop om op de bank, in bed of in de keuken te gebruiken.
  7. De iPad is een plezierige afstandsbediening voor het Sonos-muzieksysteem dat ik sinds kort gebruik.
Negatieve ervaringen
  1. De iPad ondersteunt geen websites met Flash. Dat zijn er toch nog heel wat. (Er zijn wel wat oplossingen via omwegen, maar die zijn toch wat omslachtig.)
  2. De kwaliteit van de camera ontmoedigt om foto's en filmpjes te maken met de iPad.
  3. Lezen van langere teksten en boeken - een van de beloften van de iPad - lukt me redelijk, maar is niet echt mijn ding.
  4. Ik had gedacht dat ik presentaties zou gaan draaien vanaf de iPad. Vooralsnog vind ik de opzet van een laptop met afstandsbediening prettiger werken. Wel handig is om in kleine settings een presentatie te laten zien, bijvoorbeeld aan een of twee gesprekspartners.
  5. Van al dat genavigeer krijg je snel veel vette vingers op het scherm.
Geen enkel apparaat is perfect, maar de iPad past goed bij mijn manier van werken. Voorlopig mag hij blijven...

2 opmerkingen:

  1. Ruud van Leeuwen2:13 p.m.

    Ik heb vrijwel dezelfde ervaringen met de iPad. Blij mee! Ik gebruik GoodReader en QuickOffice, die ik synchroniseer via DropBox en SugarSync met mijn pc. Voor gebruik als 2e scherm via wifi ben ik aan het experimenteren met DisplayLink (http://www.displaylink.com/support/downloads_ipad.php).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie analyse van de ipad2 Sterke en zwakke punten zijn mooi naast elkaar gezet.
    Valt me op dat er niets over gaming gemeld wordt. Wellicht speel jij er niet op. Ik heb 'm zelf nog niet in bezit. Jouw ervaringen vergroot het verlangen om er toch 1 aan te schaffen. Maar wellicht wacht ik tot ipad3.
    Dank voor het delen van jouw ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen