20 juni 2010

Oorspronkelijkheid en eigenheid in de 'digital age'

Geïnspireerd door het verhaal van Bas Haring tijdens TEDx Rotterdam.

Ik ben gefascineerd door de informatie-explosie van de afgelopen decennia. Als student snoof ik nog de geur op van oude boeken in de stoffige rekken van de bibliotheek van mijn opleidingsinstituut. En nu ligt alles wat ik wil weten (en vinden!) binnen handbereik. Zelden zoek ik langer dan een paar minuten naar antwoorden op prangende vragen. In een dag verzamel ik relevante bronnen voor een nieuw onderzoek: boeken, artikelen, video's, contacten waarmee ik maandenlang vooruit zou kunnen, als ik de tijd had of me die tijd zou gunnen. Want morgen komen nieuwe prangende vragen en honger ik naar nieuwe onderzoeken. Nieuwsgierigheid en tijd zijn botsende concepten geworden.

Maar... je hoort mij niet klagen. De 'digital age' biedt me immers de mogelijkheid razendsnel nieuwe verbanden te leggen, gegevens te combineren en zo kennis te creëren en oorspronkelijke gedachten te genereren. Het meest eenvoudige voorbeeld dat ik nu kan bedenken is het gedicht dat ik schrijf met een online rijmprogramma. Waarom nog zelf nadenken of bladerzoeken in een rijmwoordenboek?

De blinkende medaille heeft een keerzijde. Hoe kun je nog oorspronkelijk zijn en je eigenheid ontwikkelen als al je vragen en plannen zo gemakkelijk worden ingevuld én de wereld om je heen steeds meer snelheid van je verwacht? Word je niet zoeklui of denkmoe, tevreden met het eerste zoekresultaat, het resultaat dat misschien onwaar of ongenuanceerd is? En - van een iets andere orde - kun je nog van je zelfbedachte ideeën houden, nu je bijna altijd ontdekt dat een onbekende, iemand ver weg of misschien wel dichtbij 27 dagen geleden datzelfde idee al had... en het publiceerde?

De kunst is de balans te blijven zoeken tussen input voor en output van je gedachten. Er is een tijd om te eten en een tijd om te verteren en te verbranden. Filosoof Bas Haring adviseert 'nu en dan eens een eiland te worden'. Sluit jezelf af van alle prikkels, bronnen en lijntjes met de wereld. Zorg dat je aangewezen bent op je eigen gedachten en houdt ze kritisch tegen het licht. Tijd voor jezelf zal het bewijzen: oorspronkelijkheid en eigenheid bestaan, ook in de 'digital age'...

2 opmerkingen:

  1. Ik herken me enorm in jouw verhaal, ook ik heb 'n hogere hartslag in m'n leven gekregen. Alles is veel spannender geworden! Elke dag doet er bijna toe! Elke dag kan een verschil maken.
    Er is zoveel moois en goeds en hartelijks en idealistisch te zien en beleven. Mensen met hartstocht voor de wereld.
    Ik raak er bijna een beetje aan verslaafd.
    Maar... is dat erg? Ik kan nu even werkelijk niks bedenken dat pleit tegen deze spannende tijden. Het wakkert mijn creativiteit alleen maar enorm aan, als een brede, luie rivier die zich voor z'n eigen lol eens lekker aan een paar stroomversnellingen waagt. Zo! Dat was lekker! Frisse kop!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een superinteressant onderwerp! (niet voor niets ben ik er een blog over begonnen: http://pattygolsteijn.nl) Het gaat voornamelijk over keuzes maken: wat doe je wel en misschien nog wel belangrijker: wat doe je niet? Ik heb een paar blogposts geschreven over het minderen van informatiestromen en alleen kiezen voor de kanalen die jij nodig hebt (let op: écht nodig hebt) - dat is vaak veel minder dan je denkt.

    BeantwoordenVerwijderen