10 februari 2009

Vijf redenen om meer te vertrouwen

Onze 21e-eeuwse economie, ons werkend leven, is doordrenkt van het wantrouwen. Eerst een handtekening! Niet voordat jij... Hoe ga je dat aanpakken? Ik denk dat we dat ons niet langer kunnen veroorloven. Bovendien: veel van dat wantrouwen is volstrekt overbodig én contraproductief.

1. Niet vertrouwen kost veel meer tijd.
We zijn goed in het optuigen van systemen die het onnodig zouden moeten maken te varen op vertrouwen: de prikklok, algemene voorwaarden, procedures en protocollen enzovoort. Deze systemen kosten handenvol tijd en geld, middelen die ook besteed kunnen worden aan het optimaliseren van de prestatie. Wantrouwen maakt het doel daarmee minder goed en minder snel bereikbaar.

2. Professionals zijn zich ontwikkelende specialisten.
Werkzaamheden zijn de afgelopen decennia steeds specialistischer geworden. Die specialismen zijn bovendien dynamisch. Een echte professional is elk volgend project beter, een stapje verder. We kunnen niet anders dan vertrouwen op deze professionals, simpelweg omdat we vaak nauwelijks nog begrijpen hoe zij tot hun unieke prestaties komen. Het bedenken van op wantrouwen gebaseerde systemen om hun werkwijzen te controlen en te beheersen is niet relevant.

3. Vertrouwen krijgen motiveert.
Vertrouwen krijgen is een 'boost' voor de intrinsieke motivatie van ieder mens. Wantrouwen krijgen demotiveert en leidt ertoe dat het doel verschuift van het neerzetten van de oorspronkelijk te leveren prestatie naar het niet-productieve wegpoetsen van het wantrouwen bij de ander.

4. Vertrouwen krijgen maakt gelukkig.
Wie vertrouwen geeft, maakt de ander een stukje gelukkiger. En wie gelukkig is presteert beter.

5. Geschaad vertrouwen leert je meer dan bevestigd wantrouwen.
Natuurlijk kan het gebeuren dat je vertrouwen geeft en achteraf moet concluderen dat dat onterecht was. Op dat moment betaal je leergeld dat zich later zal uitbetalen in volgende projecten door een stukje meer mensenkennis of het beter in kunnen schatten van de professionaliteit van de ander. Wanneer je een professional niet vertrouwt en het wantrouwen blijkt achteraf terecht... tja, wat levert dat eigenlijk op? Oké, je mag trots zijn op jezelf, maar is het eindproduct er beter op geworden?

Met dank aan Martijn Aslander voor de trigger voor dit stuk. Zie ook: de 7 attitudes van de kenniswerker.

Verwijzen naar dit bericht met een korte URL: http://tinyurl.com/vertrouwen

2 opmerkingen:

  1. Een boekentip via Arjan Broere in dit verband is Managen vanuit vertrouwen van Tica Peeman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem7:06 p.m.

    Helemaal eens, geef vertrouwen en deel complimenten uit (gratis cadeautjes en indien gemeend groeit iedereen ervan: kinderen én volwassenen).
    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen