13 februari 2008

Provoceren = in beweging brengen



In de jaren zeventig bracht de punkrock beweging in de heersende muziekcultuur van ongepassioneerde perfectie door die te provoceren met gepassioneerde imperfectie (zeg maar gerust: woeste lelijkheid).

In mijn boek 'Leef met lef' uit 2005 citeer ik Edward de Bono, die provocaties ziet als vervreemdende elementen, die je inbrengt om je uit een vastgeroest denkspoor te halen en zo tot creatieve gedachten en oplossingen te komen.

In 2006/2007 deed ik de deeltijdopleiding Coaching als vorm van Professionele Ontwikkeling bij mijn toenmalige werkgever Fontys OSO. Daar maakte ik kennis met provocatieve coaching, onder andere via een filmpje waarin Jaap Hollander een cliënt op deze wijze coacht. Het idee: provoceer een cliënt in een context van warmte, humor en uitdaging om beweging te krijgen in diens denken en gedrag.

Op 9 april ben ik te gast bij het middagsymposium Provocatieve coaching voor mensen in het onderwijs in Regardz La Vie in Utrecht. Jaap Hollander en Jan Ruigrok zijn de trainers. Het symposium wordt georganiseerd door Congres Content.

Zie ook: Gelezen: Succes is ook niet alles.

1 opmerking:

  1. Hallo Erno,

    De link naar Gelezen: Succes is ook niet alles. doet het helaas niet. Groet Huub (Tot vanmiddag!)

    BeantwoordenVerwijderen