23 maart 2007

Live interview

Een van mijn favoriete werkzaamheden is het doen van interviews. Het zijn meestal ontmoetingen met boeiende mensen die je ook nog eens vrijuit mag bevragen. Ik zie een goed interview vooral als 'faciliteren'. Iemand heeft een verhaal te vertellen en als interviewer heb je de rol de persoon in kwestie daar zo bij te begeleiden dat het publiek zich dat verhaal eigen kan maken. Ik doe dat door de vragen te stellen die een toehoorder of lezer zou kunnen stellen, door te structureren, soms samen te vatten en te herhalen.

Vrijdag kreeg ik de kans een gesprek voor publiek te doen. Ik interviewde een oud-student van Fontys over het onderzoek dat hij in het kader van zijn studie had gedaan. Erg leuk om te doen. Zo'n live interview is bovendien als werkvorm een interessant alternatief voor een lezing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten