11 november 2006

Werkvorm: het grote netwerkbingospel

Afgelopen woensdag deed ik bij Fontys een try out van mijn 'grote netwerkbingospel'. Zo'n veertig deelnemers, voornamelijk studenten van 'Student Companies', konden in het spel kennismaken met elkaar en met strategieën voor netwerken. Thema was: 'netwerken is halen en brengen'.

Het spel in het kort. Deelnemers lopen door elkaar in een ruimte, terwijl muziek speelt. Zoals bij het oudhollandse stoelendans, stopt de muziek plotseling. Je gaat dan een netwerkgesprek aan met de dichtstbijzijnde medespeler. Je hebt beide 1 van de 10 opdrachtkaartjes: de opdracht voer je uit binnen het gesprek. Daarna geef je elkaar feedback op het uitvoeren van de opdracht en het gesprek en wissel je de kaartjes uit voor een volgende ronde.

Elke deelnemer krijgt een formulier. Hierop staat een bingokaart. De cijfers vertegenwoordigen hetgeen je te brengen hebt. De dobbelsteen (lees: het toeval) bepaalt of je wat mag halen of brengen. Verder breng je er op een mindmap je verworven netwerk in kaart. Wie aan het eind van het spel de meeste cijfers heeft uitgewisseld heeft gewonnen.

Terug naar de praktijk: er ontstond een leuke chaos, met veel vragende blikken, want het spel blijkt toch wat pittig. "Teveel variabelen", constateerde een deelnemer. "Ik wil vooral weten waarom netwerken nuttig is", reageerde een ander. Ook kreeg ik terug dat het bingo-aspect te weinig toevoegt. Een deelnemer vertelde aan het eind twee contacten te hebben opgedaan die een vervolg krijgen. Mooi! En een docent van het lokale ROC vertelde me dat hij naarstig op zoek is naar dit soort speelse werkvormen, waarin stukjes praktijk worden nagebootst. Er is dus een markt!

Versie 2.0 moet eenvoudiger en praktischer. Suggesties daarvoor hoor ik graag. Voor wie het spel ook eens wil uitproberen... alle documenten vind je onder de links in dit bericht.

Klik hier voor een korte beschrijving van het spel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten