23 december 2020

2020 was voor mij het jaar van… (een ABC'tje)

Afstuderen: onze dochter Ino studeerde af als docent theater aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Het uitgebreidere verhaal hierover op MijnMoment.

Bananenbrood: dochter Ino maakte hem eens voor ons. Ik zocht het recept op en maakte dit lekkere, eenvoudige gerecht daarna nog vele malen in allerlei variaties.

Corona. Alles was anders dit jaar. Ik mis vooral de kleine feestjes, hugs en de concert- en theaterbezoeken. Tegelijkertijd mag ik niet klagen. Mijn directe naasten bleven gezond, ik heb geen jonge kinderen thuis in de lockdown, mijn salaris wordt gewoon doorbetaald.

Deeltijdvasten (ofwel: intermittent fasting). Ik begon ermee in augustus en ben inmiddels zo’n vier kilo kwijt. Geen dieet, maar een manier van leven met minder eten en drinken.

Ervaring voor beginners is de podcast van Theo Maassen en mijn favoriete podcast van 2020. Andere fijne podcasts waren Nooit meer slapen en de 100% iinspiratie podcast van Thijs Lindhout.

Figli Mia. Dit jaar stond in het teken van veel thuisbioscopen. Ik nam een abonnement bij Cinemember, dat een erg mooi aanbod aan filmhuisfilms heeft. Deze Italiaanse film uit 2018 was een van de mooiste die ik dit jaar gezien heb. 

Groenewoud, Raymond van het. Mijn laatste concert voor de eerste lockdown was op 29 februari in de Warande in Turnhout. Met vriend Kees genoot ik van de 70-jarige die nog steeds de sterren van de hemel speelt.

Handboek Ontdeklab. Ook dit jaar publiceerde ik weer een boek. Dit keer een samenwerking met Tessa van Zadelhoff. Voor BoekTweePuntNul maakten we een boek over ontdeklabs.

Ineke. Mijn grote liefde. In 2020 zijn we vijfentwintig jaar samen. Door corona werden we in 2020 ook nog thuiskantoorgenoten. Dat ging eigenlijk best goed.

Jazz: in het najaar volgde ik de cursus ‘Les in jazz’ van Vera Vingerhoeds in de LocHal in Tilburg, een interessante reis door decennia vernieuwende muziek die uitnodigde tot nog beter luisteren.

Kafka op het strand. Een van de twee dikke boeken van de Japanse auteur Haruki Murakami die ik las deze zomer. Bijzondere sfeer met een scheutje magie. Bij Cinemember (zie F) zag ik de verfilming van zijn meest bekende boek ‘Norwegian Wood’.

Lingus: een tien minuten durend nummer van jazzorkest Snarky Puppy dat ik ontdekte in een videoclip op YouTube. Met name de idioot geweldige solo van toetsenist Cory Henry is onnavolgbaar.

Margriet. Mijn lieve, dappere, 78-jarige moeder. Ze liet zich door corona en fysiek gedoe niet uit het veld slaan. Elke week eten we een keer samen. Hoop dat dat nog lang lukt.

N70. Deze natuurroute rond Berg en Dal probeer ik elk jaar een keer te rennen of te wandelen. Dit jaar wandelde ik de route met broer Ivo. En weer was het prachtig!

Onderzoekend leren. Dit jaar begeleidde ik verschillende scholen bij het implementeren van deze didactiek. Twee scholen van Dynamiek in de regio Horst hielp ik met het zelf vormgeven van hun wereldoriëntatie-onderwijs in een mix tussen kennisoverdracht en zelf onderzoek doen door de leerlingen.

Poëzie. Dit jaar stond het gedichten schrijven op een iets lager pitje. Favoriete bundel: ‘Wij zijn evenwijdig’ van Maud Vanhauwaert. Eigen best geslaagde gedicht volgens mezelf is deze n.a.v. de overwinning van Joe Biden tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. 

Quote: ‘Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.’ Mijn motto dit jaar voor alles wat we niet meer konden doen in gezelschap. Ik zocht vooral naar wat wel kon, vond soms aardige oplossingen, zoals de virtuele koffiecorner die ik inrichtte op Wonder.me.

Rennen: ik maakte ook dit jaar de nodige kilometers, met weer een groter aandeel blootsvoets rennen. ‘Barefoot’ hoogtepunten: rondje Oostelbeerse Heide, Elspeetse Heide en het strand bij de Banjaard in Zeeland.

SintLucas. Deze onderwijsorganisatie met vestigingen in Eindhoven en Boxtel werd op 1 december mijn nieuwe werkgever na ruim 5 jaar als adviseur gewerkt te hebben voor BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning. Ik ben er onderwijsadviseur met focus op ict.

Tikkie Podcast: met mijn inmiddels oud-collega Pierre Pas begon ik deze podcast met gesprekken en interviews. Dit jaar maakten we 13 afleveringen. Een tof project!

Uitzwaaien. Ik verliet BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning, waar ik ruim 5 jaar veel heb mogen doen en leren. Een fijne werkgever, waar ik nog lang met veel plezier naar terug zal kijken.

Verkering: dochter Ino heeft sinds ruim een half jaar serieuze verkering met Steven. Leuke, fijne vent!

Werkwandeling. Mijn persoonlijke woord van het jaar. Als je elkaar niet kunt treffen op kantoor, dan is buiten wandelen en zaken bespreken een prima corona-proof alternatief. Ik deed zes wandelingen met BCO-collega’s in mijn laatste weken bij deze werkgever en enkele eerste kennismakingswandelingen met mijn nieuwe collega’s bij SintLucas. Ook als corona verleden tijd is, zal ik zeker regelmatig blijven werkwandelen.

X Dit jaar zette een kruis door vele plannen. Samen feesten en rouwen, reizen naar het buitenland, conferenties en concerten. Hopelijk kunnen we in 2021 aan de grote inhaalslag beginnen.

Yes-gevoel na het afronden deze zomer van het tweejarig opleidings- en  verandertraject voor stichting Best Onderwijs dat ik met BCO-collega Pierre Pas begeleidde. Met de acht iCoaches die we in het kader van dit traject opleidden, rondden we
deze zomer af met een feestelijke, corona proof studiedag.

Zomervakantie. Ineke en ik kochten een sleurhut, waarmee we in de zomer van 2020 een aantal mooie korte en wat langere periodes Nederland in trokken (de Veluwe, het Veerse Meer, Zuid-Limburg, Heeswijk-Dinther en Groesbeek). Hopelijk staat volgende zomer de Z van Zwitserland - onze oorspronkelijke reisbestemming voor de zomervakantie - in dit rijtje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten