31 oktober 2019

Trein of auto...?

Hoe maak je een goede afweging bij de keuze voor de auto of de trein? Ik heb het eens op een rijtje gezet voor een reis die ik relatief vaak maak: van huis (Middelbeers) naar het kantoor van BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning (Venlo).

Die reis is over de weg 79 km enkele reis. Gemiddeld doe ik daar ongeveer een uur over, waarbij ik rustig rijd (geen 130, maar rond de 100 op de snelweg).

De reistijd trein van deur tot deur met de trein, ziet er als volgt uit:
  • Met de auto van thuis naar station Best: 25 minuten incl. 5 minuten marge om op tijd op het perron te staan.
  • De treinreis duurt 1 uur, incl. een overstap van zo'n 10 minuten.
  • Van Station Venlo naar mijn werk is slechts 5 minuten (met de OV-fiets)

In totaal ben ik dus 1,5 uur onderweg (en 1'25 op de terugweg)

Ik kan goed werken in de trein en er is altijd wel iets dat ik kan doen (mail bijwerken, administratie, een presentatie of een tekst maken of redigeren). Dit werk plan ik van tevoren in onder het kopje 'treinwerk'. Met instappen, uitstappen, laptop erbij pakken e.d. kan ik natuurlijk niet het hele treinuur werken. 45 minuten haal ik echter wel.

Als ik voor een retourtje die werktijd niet meereken als reistijd, wordt de som:
  • Trein: 25 + 60 + 5 + 5 + 60 + 20 = 180 - 90 = 90
  • Auto: 60 + 60 = 120
Wat ik in deze berekening niet meeneem:
  • Drukte, files, tanken kan de autoreistijd verlengen
  • Vertragingen kunnen de treinreistijd verlengen, ook lukt het niet altijd de treintijden mooi aan te laten sluiten op de afspraken die je hebt.
  • Na een drukke dag lukt het niet altijd de tijd in de trein op de terugweg nog nuttig te besteden
Voor treinen pleiten nog dat het uiteraard duurzamer is, dat je minder autokosten hebt (onderhoud) en - geldt in elk geval voor mij persoonlijk - dat het minder vermoeiend is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten