19 juli 2019

Vragen uit liedjes: Heb je even voor mij?


In deze klassieker van de Nederlandstalige popmuziek uit 2002 vraagt Frans Bauer om aandacht aan een potentiële liefdespartner. Die is op dat moment kennelijk met andere activiteiten, dingen of mensen bezig. De locatie of setting wordt in de liedtekst niet gegeven: het kan op een feestje zijn, op kantoor, in de auto of thuis.

'Heb je even voor mij?' is een in het dagelijks leven veelgestelde, maar bijzonder verraderlijke vraag. Het venijn zit hem ten eerste in het woordje 'even'. Want even, hoe lang gaat dat duren? 
Ten tweede: als je de vraag stelt, heb je al de aandacht, of die ander nu wil of niet. In hetzelfde genre kennen we ook: 'Mag ik je wat vragen?' 
Zo'n onderbreking, hoe kort of lang ook, betekent dat het weer even duurt voordat je in volle aandacht terug bent bij wat je aan het doen was.

'Even' kent bovendien vele gedaanten. Vaak geven ze de illusie van precisie (een minuutje, een seconde). Of er worden verkleinwoorden gebruikt (een ogenblikje, een momentje). Wees op je hoede voor deze eufemismen! 

Want je voelt hem natuurlijk al aan: als je 'ja' zegt, kun je je toedeloe zeggen tegen je to do-lijstje voor vandaag. Even meekijken naar dit 350 pagina's tellende rapport? Een ogenblikje om de huidige stand van zaken in onze in het slop geraakte relatie doornemen? Een minuutje de trap vasthouden zodat ik het hele plafond kan texen? Maar aan jouw takenlijstje heeft de ander meestal lak. Die heeft je nu even nodig, dus laat even alles uit je handen vallen por favor.

Vooral vanwege het risico op economische schade wordt er veel onderzoek gedaan naar onderbrekingen (en strategieën om die te voorkomen). Lees even het onderzoeksrapport met de veelzeggende titel 'The Cost of Not Paying Attention. How Interruptions Impact Knowledge Worker Productivity'. Je vindt er onder andere aardige tips om ervoor te zorgen dat anderen je minder vaak zullen onderbreken: voorkom oogcontact, plaats je bureaustoel zodanig dat je je werkplek afschermt met de leuning of ga gewoon thuis werken.

Fijn aan Frans is dat hij ook wel doorheeft dat het nu niet zo goed uitkomt. Stiekem stel ik me voor dat de dame in kwestie hevig aan het zoenen is met een ander, maar dat de über positieve Frans toch nog een kansje denkt te hebben. Hij houdt het daarom kort en stelt voor er vanavond op terug te komen ('kom vanavond bij mij'). Ik wou dat er meer mensen als Frans waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten