23 oktober 2018

Word je meer mens dankzij technologie?


'Als computers steeds beter worden in waar ze goed in zijn, moeten wij steeds beter worden waar wij goed in zijn.' schreef ik een aantal jaren geleden.

Ik moest er aan terugdenken tijdens een keynote van de Britse auteur en adviseur Charles Leadbeater op de ESHA-conferentie, onlangs in Tallinn. Met de invalshoek van onderwijs, stelde hij de vraag: 'Are we learning to be second rate robots, when we should be first rate humans?’

Zijn we bezig om betere, 'first rate' mensen te worden? Op veel werkvloeren lijkt het antwoord 'ja' te zijn. Repetitief, dom werk wordt steeds meer door machines gedaan. Ze doen dat sneller, met minder fouten en als het moet 24 uur per dag, 7 dagen per week. Mensen hebben daardoor meer tijd om te denken, te communiceren, creatief te zijn...

Maar zijn we er daarmee? Ik denk het niet en zo kwam ik op de vraag: helpen de technologieën van nu mij om meer mens te zijn? Het antwoord: ja en nee.

Ja, want technologie:
  • biedt mij toegang tot zo veel kennis die mij triggert mijn menselijke brein beter te gebruiken
  • helpt mij creatief te zijn in het schrijven, muziek maken, ideeën en beelden overbrengen
  • helpt mij te motiveren voor sportieve doelen (zie deze blog)
  • brengt mij gemakkelijk in contact met aardige, leuke, interessante mensen
Nee, want technologie:
  • dwingt mij soms tot taken die me als een robot laten voelen (onbelangrijke of ongewenste mail wegklikken, klanttevredenheids- of andere formulieren invullen) 
  • slurpt aandacht, waardoor ik soms minder aandacht besteed aan de echte wereld en echte mensen om me heen
  • manipuleert me door ondoorzichtige algoritmes (een van de redenen waarom ik met Facebook ben gestopt) 
  • stopt mij soms te veel in een bubbel van gelijkgestemden
  • maakt me luier dan ik wil zijn
  • werpt soms een virtuele dam op tussen mij en anderen (de reden waarom ik gestopt ben met boodschappen bestellen via een app, mijn lokale supermarkt is namelijk een geweldige plek voor toevallige ontmoetingen met dorpsgenoten)
Uiteindelijk is voor mij het antwoord overwegend 'ja', zolang ik de (relatief nieuwe) kunst blijf beoefenen die erop neerkomt te herkennen wanneer gebruik van technologie me minder mens maakt. En door dan actie te ondernemen. Het is de kunst om gebruik van technologie continu te toetsen aan de bedoeling: 'meer mens worden'.

Hoe helpt technologie jou meer mens te worden? En wanneer maakt technologie jou minder mens? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten