14 april 2015

Ozobot: robotje met hoge aaibaarheidsfactor


De afgelopen dagen heb ik de Ozobot getest, onder andere met twee groepen kinderen: de meisjes van de naschoolse techniekclub in Eindhoven die ik de afgelopen weken mee heb helpen opstarten (groep 7, 8) en de jongens van Beers' Hackwerk, mijn eigen ict-club (11-16 jaar).
De Ozobot is een guitig ‘lijn volgend’ robotje in de vorm van een helm, dat zich kan voortbewegen door middel van twee wieltjes. Het robotje beschikt over lichtsensoren die vier kleuren kunnen herkennen: zwart, rood, groen en blauw. Doordat een Ozobot het verschil ‘ziet’ tussen wit en zwart kan het een zwarte lijn volgen die je tekent, plakt of print op wit papier. De lijnen moeten zo’n 5 mm dik zijn. 

Kleurcodes
Door kleurcodes op te nemen in de zwarte lijn kun je de Ozobot onderweg opdrachten geven. Blauw-rood-blauw betekent bijvoorbeeld: keer om! Alle lijnen samen (het parcours) vormen een soort computerprogramma voor de robot.
Je lijn zelf mag ook in een van de drie andere kleuren zijn. Zodra de Ozobot over een rode lijn gaat, gaat zijn lampje rood branden. Zo kun je controleren of hij de kleuren goed herkent. Doet hij dat niet, dan moet je hem even kalibreren op het meegeleverde kaartje met de zwarte stip.

Wedstrijd
De twee bijeenkomsten heb ik in een wedstrijdvorm gegoten (wedstrijdformulier), zonder veel nadruk te leggen op het competitieve. De teams mochten bij elkaar afkijken en ervaringen uitwisselen. De kinderen vonden het leuk om de grenzen op te zoeken van wat de Ozobot kan. Er werden slingerende paden met scherpe bochten gemaakt en zelfs een looping, die natuurlijk niet werkte ('maar dat wist ik wel hoor'). 

Frustratie
Er was telkens veel enthousiasme als het lukte het robotje een opdracht succesvol te laten uitvoeren. In het begin tekenden en plakten de kinderen echte vaak te slordig: te dikke of dunne lijnen, te veel lijm onder een papierstrookje, zodat de Ozobot vastliep. En de meegebrachte blauwe marker bleek te donkerblauw: te weinig contrast met zwart. Het komt allemaal best precies.
Enerzijds hoort een beetje frustratie erbij, anderzijds denk ik dat het goed is eerst ter kennismaking een snel-scoren-opdrachtje te geven en daarna pas een wat lastigere uitdaging. Ook heb ik een A4'tje gemaakt met 'code clips', strookjes met kleurencodes in precies het juiste formaat om uit te knippen en op een zwarte lijn te plakken. Download hier. In de tweede groep werd hier gretig gebruik van gemaakt.

Apps
Er zijn ook apps beschikbaar om de Ozobot op het scherm van een telefoon of tablet te laten werken. Hiermee ben ik nog niet bezig geweest: ik vond het idee om eens iets rond computertechnologie te doen, zonder de gangbare devices in de buurt interessant.

Bee-Bot
De Ozobot doet qua filosofie wel wat denken aan de Bee-Bot: geen device, wieltjes en programmeren zonder 'code te kloppen'. En: de toepassingsmogelijkheden zijn enorm, maar hangen af van de creativiteit van de gebruiker. De Bee-Bot is geschikt voor kinderen in de onderbouw van de basisschool, de Ozobot is eerder voor de midden- en bovenbouw.

Magazijn-spel
Voor een volgende activiteit wil ik voor de Ozobot een 'vork' knutselen, zodat hij lichte voorwerpen vooruit kan duwen. Het parcours moet dan een Sokoban-achtig spel worden, een magazijn waarbij je van tevoren moet bedenken hoe en in welke volgorde de robot de voorwerpen moet verplaatsen om ze op de beoogde plek te krijgen.

De Ozobot is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com.


1 opmerking: