28 januari 2015

Project: spelenderwijs leren over sociale media voor docenten



Twitter, Facebook, LinkedIn... er zijn docenten voor wie het allemaal nog onontgonnen terrein is. Dat kan eigenlijk niet meer, vinden Steven, Stefan, Mark, Ismaël, Bob, Thomas en Bryan, eerstejaars studenten aan de lerarenopleiding ICT van de Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool, een van mijn oude werkgevers. In het kader van hun opleiding ontwikkelden de studenten een spel, dat ze vandaag presenteerden aan hun docenten en een aantal belangstellenden. Een serious game, bedoeld om leraren de benodigde kennis bij te brengen en ze tot meer gebruik van sociale media in de les te krijgen. 

Fragment uit de handleiding van het spel. Bron: Do IT

Ik gooi 1 en verplaats mijn 3D-geprinte pion naar het volgende vakje op het kleurrijke, Levensweg-achtige spelbord. We spelen een ronde over Twitter; zelf uitproberen is een onderdeel van de presentatie. Ik pak een kaart, die ik aan een van mijn tegenspelers moet geven. Die leest vervolgens de kennisvraag aan de achterkant voor: met welk teken kan ik rechtstreeks naar iemand antwoorden? Als ik goed geantwoord heb, mag ik het blokje op mijn scorebalk een vakje naar rechts schuiven.

Acht weken werkten de studenten als het gezamenlijke bedrijf Do IT samen aan het spel. Ze bedachten het concept, maakten prototypes en ontwierpen een definitieve versie. Op tafel ligt het resultaat: een bord, 65 spelkaarten, pionnen, een dobbelsteen. Maar er is meer, zo blijkt al snel tijdens de presentatie.

Via een bijbehorende website hebben spelers tijdens het spelen toegang tot een bijbehorende website met uitlegvideo's, die bekeken moeten worden als de speler op het vakje met het video-icoon komt. Op de website staan ook simulaties waarbinnen je kleine opdrachten moet uitvoeren: een account aanmaken, iemand volgen. Omdat je in een nagemaakte versie werkt van bijvoorbeeld Facebook, kan er niets fout gaan. De thema's Twitter, Facebook, LinkedIn zijn speelklaar, maar het spel is gemakkelijk uit te breiden met kaarten, video's en simulaties voor andere sociale media.

De spelkaarten sluiten aan bij verschillende niveaus in het spel. Je begint op 0, gaandeweg worden de vragen in vier etappes moeilijker. Er zijn ook verschillende typen kaarten: behalve kennisvragen komen er lestips en discussiestarters voorbij. Wat zijn bijvoorbeeld de do's en don'ts voor Facebook-gebruik in het onderwijs? De handleiding geeft naast uitleg uitgebreide verantwoording, onderbouwd met theorieën en modellen uit de onderwijskunde. De taxonomie van Bloom komt voorbij, het model van Fogg. Anders dan in een gewoon spel gaat het niet om winnen. Spelers worden uitgedaagd elkaar te helpen met het beantwoorden van vragen en om met elkaar in discussie te gaan.

De studenten van Do IT hebben een knap staaltje werk geleverd in relatief korte tijd. 'Slapeloze nachten' waren onderdeel van het proces. Maar ach, het resultaat is er. Wat mij betreft - met nog wat finetuning - erg geschikt om de scholen te gaan benaderen.

Begeleidend docent voor dit project is Rick Vermulst.

4 opmerkingen:

  1. Neem even contact met me op als het af is. Gr. Jorg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem8:42 a.m.

    Ziet er goed uit! Complimenten allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt me net wat ik zoek voor mijn mediawijsheid-beleidsplan met als doelgroep docenten VMBO.

    BeantwoordenVerwijderen