03 maart 2013

Werkstukken: van copy-paste naar écht leren...

In de periode dat ik lesgaf aan studenten van de hogeschool, liet ik ze voor het vak Nederlands uiteraard werkstukken maken. Heel wat keren zat ik te lezen en ontdekte ik de bekende plotselinge stijlbreuken. Hier was duidelijk een stuk tekst ge-copy-paste. En Google bevestigde dat.

Voor Nederlands vond ik het prima dat studenten hun bronnen parafraseerden. In je eigen woorden iets kunnen zeggen is een belangrijke vaardigheid. Maar ik dacht ook: begrijpen ze wel echt wat ze hebben opgeschreven? En: is er niet veel meer leeropbrengst te halen uit het maken van een werkstuk? Ik denk van wel...

In het Ideeënboek Sociale Media in het Onderwijs beschrijf ik de Google-applicatie Formulieren met als idee om leerlingen zelf een stukje onderzoek te laten doen en daar dan en werkstuk of rapport van te maken. Copy-pasten is dan niet aan de orde. Ook het vertalen van het algemene naar het lokale biedt mogelijkheden om ervoor te zorgen dat er eigen werk ontstaat:
  • De Tweede Wereldoorlog: hoe ging dat in onze stad of ons dorp?
  • Waar komen straatnamen in mijn wijk vandaan?
  • Bezoek de lokale timmerfabriek om meer te weten te komen over houtsoorten.
  • Illustreer je werkstuk uitsluitend met eigen foto's.
Een ander idee is om te kiezen voor een ander medium dan het gemakkelijk te kopiëren en te bewerken medium tekst. Ik denk dan met name aan video. En met het maken van je eigen videoproductie werk je meteen aan allerlei 21e eeuwse vaardigheden. Oké, het formuleren van een geschreven tekst oefen je dan niet meer...

Heb je suggesties voor slimmer omgaan met werkstukken? Ik lees er graag over in de 'comments'.

2 opmerkingen:

  1. Van algemeen naar lokaal is heel goed bruikbaar, ook voor po! Afhankelijk van het onderwerp is het wellicht ook heel leerzaam om te laten onderzoeken/beredeneren hoe we nu of in de toekomst met het betreffende onderwerp zouden omgaan. Een 'verplicht' hoofdstuk is vaak de geschiedenis, toekomst lijkt me minstens zo interessant! Daarnaast is een werkstuk nu nog een individueel ding,kan dat ook als samenwerkopdracht? Met gebruik van Google Docs o.i.d.??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Clarine Zeker kan dat met Google Docs! En zo zijn er veel meer samenwerkings-toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijke blog.

    BeantwoordenVerwijderen