Vine is een nieuwe, aan Twitter (en Facebook) gekoppelde app voor iOS-apparaten waarmee je video's kunt opnemen van maximaal 6 seconden. Je kunt de video maken in één take, in meerdere korte takes of als stop motion. De video wordt in een loop gezet, ofwel continu afgespeeld. Je kunt de video's voorzien van geluid.
Jammer is dat je de video's niet kunt nabewerken. Zo zou het handig zijn een stukje van 6 seconden te kunnen knippen uit een wat langere video. Of je zou na het aanzetten van de camera nog enkele tellen vooraf moeten kunnen krijgen om strak in de 6 seconden je boodschap kwijt te kunnen.
Zes seconden, wat kun je daar nu in kwijt? Niet veel misschien, maar ik vind het toch weer een uitdaging om te bedenken hoe je Vine in kunt zetten voor leeractiviteiten. In onderstaand eerste experimentje heb ik een filmpje gemaakt van twee voorwerpen. Je kunt bij je filmpje een korte tekst plaatsen. In dit geval is dat de opdracht een associatie te maken met de twee voorwerpen. Gebruikers van de app kunnen inzendingen doen via de reactieknop (comments).
Ik gaf zelf enkele voorbeelden: vereende krachten, drijfkracht, stromen, badderij. Daarna ontving ik via Twitter o.a. polen (Mariet Mol), wrijving (Marc Frencken), powerduck (Edith van Montfort) en groene stroom (Roeline Jochemsen). Leuk. Vraag is natuurlijk wel of video meerwaarde biedt ten opzichte van twee stilstaande beelden.
Andere toepassingen:
Jammer is dat je de video's niet kunt nabewerken. Zo zou het handig zijn een stukje van 6 seconden te kunnen knippen uit een wat langere video. Of je zou na het aanzetten van de camera nog enkele tellen vooraf moeten kunnen krijgen om strak in de 6 seconden je boodschap kwijt te kunnen.
Zes seconden, wat kun je daar nu in kwijt? Niet veel misschien, maar ik vind het toch weer een uitdaging om te bedenken hoe je Vine in kunt zetten voor leeractiviteiten. In onderstaand eerste experimentje heb ik een filmpje gemaakt van twee voorwerpen. Je kunt bij je filmpje een korte tekst plaatsen. In dit geval is dat de opdracht een associatie te maken met de twee voorwerpen. Gebruikers van de app kunnen inzendingen doen via de reactieknop (comments).
Ik gaf zelf enkele voorbeelden: vereende krachten, drijfkracht, stromen, badderij. Daarna ontving ik via Twitter o.a. polen (Mariet Mol), wrijving (Marc Frencken), powerduck (Edith van Montfort) en groene stroom (Roeline Jochemsen). Leuk. Vraag is natuurlijk wel of video meerwaarde biedt ten opzichte van twee stilstaande beelden.
Andere toepassingen:
- Geef een reeks gesproken hints bij een educatieve quest.
- Geef een gesproken opdracht.
- Maak een puzzel, zoals een hele reeks snel wisselende foto's uit een stad. Welke stad is dit?
- Beeld een spreekwoord uit en laat leerlingen het spreekwoord raden. Of laat ze zelf een spreekwoord verbeelden in 6 seconden. Op mijn account vind je een voorbeeld.
- Demonstreer iets, zoals de vingerzetting van een gitaarakkoord, een woord uit de gebarentaal, het veranderen van instellingen van een app.
- Maak een stop motion, waarmee je in 6 seconden laat zien wat een hele dag of een andere langere periode duurt.
Een leuke opdracht voor leerlingen is om een video te bedenken die 'circulair' is, ofwel waarbij het eind aansluit bij het begin, zodat je bij het continu afspelen niet meer ziet wat het begin en wat het eind is.
Meer ideeën? Welkom via de reacties...
Meer ideeën? Welkom via de reacties...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten