01 februari 2013

Begrepen?

In zijn Classroom Experiment laat Dylan Wiliam zien hoe de leraar feedback kan krijgen over de helderheid van de uitleg. De leerlingen krijgen drie plastic bekertjes: groen, oranje, rood. Begrijpen ze wat de leraar vertelt, dan plaatsen ze het groene bekertje op de hoek van hun tafeltje, wordt het wat moeilijker het oranje bekertje en zijn ze de draad kwijt het rode bekertje.

Er zijn verschillende digitale varianten op dit systeem. Deze week testte ik in een workshop over digitale didactiek voor het SIOB Understoodit, een relatief eenvoudige toepassing die twee dingen kan:
  1. Continu monitoren of je toehoorders je begrijpen.
  2. Een peiling houden in verschillende vormen, zoals meerkeuze en open vragen.

Leerlingen / deelnemers kunnen vanaf elk device met internettoegang feedback geven, dus ook met een smartphone. De leraar ziet hoeveel studenten actief meedoen.



Voordelen ten opzichte van het gebruik van bekertjes:

  • De toepassing is ook in te zetten bij afstandsonderwijs, bijvoorbeeld tijdens een college via Google Hangout.
  • De gegevens, zoals ingestuurde antwoorden, worden op één centraal punt verzameld en opgeslagen. Je hoeft geen 'koppen' te tellen, maar gebruikt je tablet als 'begripsmonitor'.
  • Koppel het programma aan je presentatie om te kijken waar je verbeteringen aan zou moeten brengen (zie onderstaande video).
  • Studenten kunnen anoniem vertellen hoe het met ze gaat. De drempel wordt lager om aan te geven dat je de stof moeilijk vindt.


Overigens, deze toepassing is natuulijk niet bedoeld om de nonverbale communicatie in een groep vervangen. Gebruik het ter ondersteuning van In Real Life-communicatie.

Socrative is een veelgebruikt alternatief, maar dit werkt alleen als alle deelnemers op hetzelfde WiFi-netwerk zijn ingelogd. Understoodit werkt 'in the cloud', waardoor bijvoorbeeld ook studenten kunnen deelnemen via 3G.

Understoodit is beperkt gratis te gebruiken. Betaalde versies kosten tussen 3 en 15 dollar per maand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten