Vijf redenen om Facebook te gebruiken
- De meeste leerlingen in het voortgezet onderwijs hebben een Facebook-pagina. Je kunt dus snel aan de slag en gebruik maken van de kennis van je leerlingen.
- Er is veel informatie te vinden over het gebruik van Facebook. Mocht je ergens mee vastlopen, dan is er altijd wel een antwoord te vinden.
- Facebook biedt verschillende mogelijkheden. Naast een Facebook-pagina kun je ook een besloten Facebook-groep aanmaken. Docente economie Evelien Hoekman heeft hier goede ervaringen mee.
- Werken met Facebook maakt het gemakkelijker om de 'donkere kant' van Facebook ter sprake te brengen.
- Facebook is gratis.
Vijf redenen om Facebook niet te gebruiken
- Facebook is een uiterst commercieel, beursgenoteerd bedrijf, met bovendien een reputatie waarover regelmatig discussie is. In het gebruik word je veelvuldig geconfronteerd met reclame.
- Facebook is niet de meest gebruiksvriendelijke toepassing. Wil je het goed gebruiken, dan moet je je goed verdiepen in het systeem, met name waar het gaat om instellingen met betrekking tot privacy.
- Er zijn alternatieven die ongeveer dezelfde mogelijkheden en functionaliteiten bieden. Denk aan het speciaal voor het onderwijs ontwikkelde Edmodo of de virtuele 'kantoorruimte' Minigroup. Door deze te gebruiken benadruk je de scheiding tussen vrije tijd en school.
- Je moet goed nadenken over hoe je zelf in de groep stapt: met je privé Facebook-account of een speciaal aangemaakt docenten-account. Dat hoeft niet als je een toepassing kiest die je uitsluitend voor de communicatie met je mentorklas gebruikt.
- Voor leerlingen is de drempel lager om berichten uit de groep door te plaatsen in andere Facebook-omgevingen, ook als dat niet gewenst is.
Als het gaat om onderwijs ben ik geen voorstander van het gebruik van Facebook. Ik zou kiezen voor een minder bekende toepassing, ook het palet van sociale media-toepassingen waar leerlingen mee kunnen werken uit te breiden.
Andere argumenten, betere alternatieven? Graag via de reactiefunctie...
Overige reacties:
Overige reacties:
- Pauline Maas wees naar aanleiding van dit bericht op de 'Groepen voor scholen'-functie van Facebook. Klik voor meer informatie.
- Ik vond nog een goed artikel van André Manssen waarin enkele oplossingen voor communicatietoepassingen voor scholen aan bod komen. Het gaat daarbij ook over communicatie met ouders.
- Een blog van Gwendolen Tee over haar eigen ervaringen met Facebook-groepen.
- Bram Faems schreef een interessante blog over het werken met Facebook-pagina's.
Eind september 2012 verschijnt mijn nieuwe boek 'Smihopedia. Aan de slag met sociale media in het onderwijs'. Wil je een berichtje ontvangen, zodra het boek verkrijgbaar is, geef dan hier je naam en e-mailadres door.
Een heldere uiteenzetting, Erno. Duidelijke voor- en nadelen. Van mijn eigen studenten hoor ik dezelfde soort voors en tegens: Sommigen geven aan dat ze facebook voor alle communicatie gebruiken ("Riaan, waarom wil je via Edmodo werken, het kan toch ook via facebook?") Anderen willen heel duidelijk geen inmenging van docenten (in welke rol dan ook) in hun facebookactiviteiten. @Chantal: Wat vinden jouw leerlingen zelf van het idee om facebook te gebruiken? Ik zou zeggen: als iedereen akkoord is, gewoon uitproberen. Als er maar één persoon is die reden heeft om tegen te zijn, dan overschakelen naar een door Erno voorgesteld alternatief j(veilig, schoolser).
BeantwoordenVerwijderenIk reageer met en voorbeeld:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.facebook.com/socialmediainhetmbo
en laat het aan jou over hier wat van te vinden:-)
Een sociaal netwerk voor scholen dat hier nog niet genoemd is, is MaxClass. Een nederlands product dat specifiek gebouwd is naar de schoolomgeving. Met rollen voor leerkracht, leerling, ouders, begeleiders etc.
BeantwoordenVerwijderenThijs van de Reep
Social Media Wijs
Herkenbaar dilemma! het antwoord zal per school en per situatie anders zijn. De privicy en de veiligheid van geuploade materialen is een belangrijk punt. Facebook is groot en commercieel en heeft reputatieschade op dit gebied.
BeantwoordenVerwijderenDe vraag is of het bij de alternatieven altijd beter is. Wellicht oogt het meer transparant en minder commercieel, maar dat is nog niet altijd een waarborg. Kies je dus voor een alternatief, wees ook dan alert en ga na hoe de privacy is gewaarborgd en hoe het staat met de beveiliging van documenten, foto's, etc.
Bedankt voor de reacties. Ik ga het wellicht uitproberen met mijn mentorklas. Het grootste bezwaar vond ik het feit dat leerlingen dan op mijn prive- facebookpagina kunnen. De oplossing om daarvoor een docentpagina aan te maken,is een goed idee. Ik zal me ook oriënteren op de alternatieven die genoemd zijn.
BeantwoordenVerwijderenDat hoeft niet Chantal. Je kan (verborgen) groepen aanmaken op Facebook. Ik heb mijn leerlingen de betreffende url van de groep gegeven. Hiermee kunnen zij lid worden. Je hebt dus geen toegang tot hun profiel pagina en vice versa.
VerwijderenChantal, ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, als je het wel gaat proberen. Deel je die weer met ons?
VerwijderenIk wil het ook gaan proberen, maar ik maak een apart account aan, daarin maak ik een geheime groep waarvan ik, net als de leerlingen, lid ben. Je kunt jezelf daarna wel beheerder maken zodat je vanuit je privé account wel dingen aan kunt passen. Zo zien de leerlingen niets van jouw account, mits je dit natuurlijk verder afgeschermd hebt.
BeantwoordenVerwijderenIk merk dat ik nog niet zo thuis ben in al die mogelijkheden van facebook. Ik ga het eens rustig bekijken en uitvogelen. Als ik het ga proberen, zal ik mijn ervaringen zeker delen!
Verwijderen