19 mei 2012

next.checkt in de les mediawijsheid

‘65 procent van de Marokkaanse jeugd ooit aangehouden’, ‘Voor 1 kilo biefstuk is 25 kilo voer nodig’, ‘Een gevangene kost 200 euro per dag’... stevige koppen uit de media, maar zijn de beweringen correct? Dat is een belangrijke vraag, want mediaconsumenten baseren er hun mening, en uiteindelijk mogelijk zelfs hun stemgedrag op. Andere media, zowel de professionele als niet-professionele journalisten, nemen vaak klakkeloos de beweringen over, waardoor ze gemakkelijk een eigen leven gaan leiden.

Goed dat er de rubriek next.checkt is in nrc.next, waarin journalisten de uitspraken onder het vergrootglas leggen. Ze zoeken bijvoorbeeld uit op welk onderzoek de uitspraak gebaseerd is en of dat een beetje een deugdzaam onderzoek is. En dan blijkt dat sommige beweringen kloppen, maar andere de waarheid nogal wat geweld aandoen.

De rubriek biedt prachtig, actueel materiaal voor de lessen mediawijsheid / informatiegeletterdheid. Leg bijvoorbeeld de leerlingen eerst de betreffende bewering voor en laat ze inschatten hoe correct of incorrect deze is en aangeven waarop ze hun inschatting baseren. Bied ze daarna de tekst aan en bespreek wat ze tegenkomen. Een vervolgvraag is hoe je zelf de betrouwbaarheid van beweringen die je te horen of te zien krijgt, zou kunnen checken.

1 opmerking:

  1. Niet voor niets ben ik op NRCnext geabonneerd. Ik vind dat er goede onderzoeksjournalistiek wordt gepleegd. Belangrijk in deze tijd waarin veel wordt nagepapegaaid of te kort door de bocht of slecht geïnformeerd naar buiten wordt gebracht.
    Daardoor is er behoefte om mediawijs te raken en het nieuws te checken. Belangrijke lessen voor elke krantenlezer.

    BeantwoordenVerwijderen