15 februari 2012

Hoe zet je sociale media op de kaart op je school

De meeste scholen hebben nog geen, of slechts een zeer beperkte visie op het gebruik van sociale media, of het nu gaat om het inzetten van sociale media voor PR-doeleinden, om de informatievoorziening en -logistiek binnen de school te verbeteren of om het in te zetten als leermiddel. De pioniers hebben ondertussen te maken met scepsis en weerstand, onbekendheid met de mogelijkheden of een afwachtende houding van collegae. 

Tijdens de tweede trainingsdag ‘Sociale media in het onderwijs’ van SBO op 15 februari hebben deelnemers nagedacht over een goede aanpak om sociale media op de kaart te zetten bij scholen. We hebben dit gedaan in een sessie waarbij we in een Google Docs-document gezamenlijk én synchroon tien adviezen hebben uitgewerkt. Vervolgens hebben we dit document in een aantal sociale media-omgevingen geplaatst. Denk eens met ons mee: geef vandaag nog uw aanvullingen of suggesties, zodat we die kunnen verwerken in een volgende versie. U kunt dat doen als comment op dit bericht.
  1. Een pilot-groep van collegae die inventariseert hoe sociale media door collegae en leerlingen gebruikt wordt en vervolgens de goede voorbeelden verwerkt tot bruikbare leerinstrumenten die overdraagbaar zijn naar verschillende situaties. 
  2. Goede voorbeelden opsporen buiten de school en hierover communiceren binnen de school. Denk bijvoorbeeld aan scholen die succesvol sociale media inzetten. 
  3. Scholen zouden lessen in sociale media moeten integreren in de dagelijkse onderwijspraktijk: opvoeden in nieuwe media, in gesprek gaan met leerlingen maar ook met ouders, verzorgers thuis. Kinderen zijn wel actief op sociale media, maar niet altijd mediawijs! De leerlingen, de collegae en de ouders eerst mediawijs maken. 
  4. Deelname leidt tot gegarandeerd succes (can't fail character); zorg voor laagdrempelige activiteiten die een succeservaring opleveren. 
  5. Ouders en leerlingen betrekken bij het proces van invoering, zodat er een gedeelde visie is op de aanpak. Denk aan bespreken van protocollen/afspraken of het verzorgen door leerlingen van workshops en het mee laten denken over beleid en inhoud inzet sociale media. 
  6. Geef de pioniers binnen de school op dit gebied extra ruimte om projecten op te zetten en kijk daarvoor naar mogelijkheden voor subsidie / extra bekostiging. 
  7. Opdoen van ervaring (van elkaar leren), gericht op zoeken naar leer- en meerwaarde voor alle betrokkenen. 
  8. Maak inzichtelijk waar binnen sociale media de studenten actief zijn door in gesprek te gaan. Zoek daar aansluiting bij en deel met je collega's ook hoe je het doet. 
  9. Faciliteer, niet alleen in technologisch opzicht, maar ook in het ter beschikking stellen van goede content, zoals audiovisuele bronnen (foto’s van ouderavonden, lesmateriaal). 
  10. Volg wat er gebeurt op sociale media rond je school/organisatie. Hiervoor zijn gratis ‘alert’-tools beschikbaar, maar ook betaalde diensten.

Samenstelling: Alle Dijk, Angela Aprea, Bas van den Meijdenberg, Ietje Dikken, Jacco van den Akker, Moniya el Aouat, Sabah El Mouetamid en Erno Mijland.

6 opmerkingen:

  1. Haal de angst voor het onbekende weg bij de docenten, benader de mogelijkheden. Scholing

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bart (issuesmanager)11:52 AM

    Gewoon, door ze te gaan gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een middel bij de bewustwording van leerlingen / docenten / ouders zouden workshops kunnen zijn waarin je - geanonimiseerd - laat zien wat er allemaal al online van de betrokkenen bekend is. En laat de voorbeelden dan ook wegen: kan dit wel of niet, en waarom? Ik heb hier ervaring mee en het werkt erg goed, zowel voor mensen die al socmedminded zijn als degenen die er nog heel weinig van (willen) weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Benader binnen je team mensen gericht met mogelijkheden. Ik haal veel tips van internet en geef ze door aan collega's die er mogelijk mee kunnen werken. Zij trekken anderen (binnen hun sectie bijv.) ook over de streep.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met name punt 6 is een hele belangrijke vind ik. En: ga praten met andere pioniers die al geslaagde social media projecten hebben gedaan en schakel externe expertise in voor uitleg en inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op Frankwatching werd vandaag een interessant artikel over sociale media in het basisonderwijs gepubliceerd: http://www.frankwatching.com/archive/2012/02/17/social-media-in-het-basisonderwijs-spanningsveld-met-interne-weerstand/ (Deze reactieveldjes werden trouwens niet goed, plakken en wijzigen gaat niet. #verbetertip)

    BeantwoordenVerwijderen