27 augustus 2007

Netwerksites: twee innovaties

Afgelopen weken ben ik weer eens wat actiever geweest in mijn online netwerken. Ik gebruik vooral Xing en Linked In actief. De 'killer app' zit er wat mij betreft echter nog niet echt bij. Zo is Xing me niet open genoeg en kun je bij Linked In niet eens een fotootje plaatsen. Verwend met Google, dat zo'n beetje elke maand wel weer met verbeteringen en vernieuwingen voor haar applicaties op de proppen komt, vind ik beide aanbieders ook nogal tam opereren. En dat terwijl gebruikers toch volop wensen moeten hebben... Zoals:

Waarom geen lege-uurtjes-matching-systeem? Zondagavond voer ik de lege uurtjes tussen twee afspraken in, de locatie waar ik me dan bevind en een maximale reisafstand. De netwerksite matcht dat voor me met de lege uurtjes van mijn netwerkcontacten. Ik krijg direct een mailtje: "Dag Erno, op vrijdag tussen 12.00 en 13.30 uur is Paul beschikbaar. Hij is dan in Eindhoven. Klik hier om direct een afspraak te regelen." Een match met meer mensen tegelijk? Een koppeling erbij naar de Zaaltjeszoeker maakt het af... Zo maak je (in real life) kennis met relaties van relaties, en zij met de jouwe. Voor je het weet hangt er weer zo'n spannend project in de lucht!

En waarom kan ik mijn 'linked out' relaties (voor wie al dat digitale netwerken niet hoeft) niet aan mijn 'connections' toevoegen, zodat ik maar op één plek mijn relatiebeheer hoef bij te houden?

Eigenlijk komt Googles Gmail nog het dichtst bij wat ik bedoel. Ik kan gegevens (en een fotootje) toevoegen aan al mijn relaties, onder hun 'visitekaartje' verschijnen meteen alle e-mailuitwisselingen met de betrokken persoon, van mede-Gmail-gebruikers kan ik zien wie er online is en eventueel direct een chat starten en ik kan adressen importeren en exporteren. Via de Calendar-functie kan ik (delen van) mijn agenda delen, en we kunnen samenwerken aan bestanden. Voor dat alles hoef ik bovendien maar één keer in te loggen. Als Google nu eens aan Gmail wat extra netwerksite-elementen zou toevoegen...

En... wat zou voor jou een netwerksite tot 'killer app' maken?

1 opmerking:

  1. Gaaf idee, dat lege uurtjes match systeem! De beste innovaties (denk aan Hyves) zijn ontstaan uit puur gemis. Zou het mogelijk zijn "to put thoughts to action?" het lijkt me technisch mogelijk. Misschien het aanspreken en iemand vinden die dat in een handomdraai doet? Dat zou een netwerk voor mij tot een killerapplicatie maken.
    Gewoon lanceren die hap!

    BeantwoordenVerwijderen