30 juli 2018

Wandelen in Frankrijk: digitaal én papier

Ik ben gek op landkaarten, kan uren turen naar alle mogelijkheden om een gebied te leren kennen. Dat kan natuurlijk ook digitaal met het internet, je smartphone, slimme apps... Of met allebei.

Een app die je suggesties doet voor en ondersteunt bij het volgen van routes... ik was er al even naar op zoek toen ik Wikiloc ontdekte.

Een aantal kenmerken van deze app:
  • zoeken naar door anderen ingevoerde routes (wereldwijd aanbod, volgens de wiki-gedachte dat gebruikers ook bijdragers zijn)
  • zoek in de buurt van waar je bent, op trefwoord en door te filteren, onder andere op minimale en maximale afstand en stijgings-/dalingspercentages (de lus-functie is handig; hierbij is het begin- en eindpunt hetzelfde)
  • routes volg je op basis van een lijn als overlay op satellietbeelden van de omgeving
  • je krijgt een (audio)melding als je te veel afwijkt van de route
  • tijdens het volgen van een route heb je altijd actuele informatie over onder andere de afgelegde afstand, je snelheid en actuele hoogte
  • eigen routes maken door ze af te leggen en op te nemen, te uploaden (gpx-bestand, bijvoorbeeld van andere sites) of met de hand te ontwerpen
  • werkt ook als je geen 3G/4G-bereik hebt ('offline maps')
Een 'passerelle' (hangbrug) bij het
Lac Monteynard (Treffort, Vercors). 
Om alle functies te kunnen gebruiken betaal je € 4,99 per jaar.

Afgelopen zomervakantie heb ik de app in de praktijk getest in de Vercors en de Drôme in Frankrijk, twee prachtige, bergachtige gebieden. Ik vond een aantal door anderen ingevoerde routes, inclusief hoogteprofielen. Als 'vlaklanders' kon ik zo mooi gedoseerd klim- en afdaalconditie opbouwen.

Ik heb ook steeds de gedetailleerde IGN-kaarten van de betreffende omgevingen gebruikt. Deze hebben een schaal van 1:25.000. Door de aanbevolen routes in Wikiloc op te zoeken op de kaart, krijg je een letterlijk een breder beeld van waar een route zich bevindt. De papieren kaarten geven bovendien extra informatie, bijvoorbeeld over de namen van gehuchten, riviertjes enzovoort.

Mijn profiel op Wikiloc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten