Fake news, informatie-oorlog, manipulatie... het is aan de orde van de dag. Wat is nog waar?
Ik ben een redelijk trouwe bezoeker van het jaarlijkse VINT-symposium. VINT is het VerkenningsInstituut Nieuwe Technologie van automatiseerder Sogeti. Dit jaar vond het symposium plaats op 13 juni in ‘t Spant in Bussum. Een van de sprekers was Christiaan Triebert, die actief is als onderzoeksjournalist in het netwerk Bellincat.
Het idee achter dit netwerk is dat burgerjournalisten open bronnen op het internet gebruiken om onderzoek te doen. Ze verzamelen relevante berichten, foto's en filmpjes van bijvoorbeeld Facebook, Twitter, maar ook openbare databanken, combineren deze data slim en kunnen daardoor feiten blootleggen die verdoezeld of verdraaid in de media terecht komen. In zijn presentatie laat Triebert enkele indrukwekkende staaltjes zien van wat Bellingcat naar boven heeft gekregen naar aanleiding van berichtgeving over onder andere de Syrische burgeroorlog en de vliegramp met de MH17.
De presentatie van Triebert heeft me op het idee gebracht een bron te maken, waarmee leraren met leerlingen op hun niveau, met toegankelijke tools kunnen oefenen met fact checken. Denk aan uitgebreid zoeken in Twitter, oude edities van website bekijken met Waybackmachine of zoeken op afbeeldingen met Google Images. Dit kan een boeiende les mediawijsheid opleveren. Zin om mee te denken, laat het weten!
Ik ben een redelijk trouwe bezoeker van het jaarlijkse VINT-symposium. VINT is het VerkenningsInstituut Nieuwe Technologie van automatiseerder Sogeti. Dit jaar vond het symposium plaats op 13 juni in ‘t Spant in Bussum. Een van de sprekers was Christiaan Triebert, die actief is als onderzoeksjournalist in het netwerk Bellincat.
Het idee achter dit netwerk is dat burgerjournalisten open bronnen op het internet gebruiken om onderzoek te doen. Ze verzamelen relevante berichten, foto's en filmpjes van bijvoorbeeld Facebook, Twitter, maar ook openbare databanken, combineren deze data slim en kunnen daardoor feiten blootleggen die verdoezeld of verdraaid in de media terecht komen. In zijn presentatie laat Triebert enkele indrukwekkende staaltjes zien van wat Bellingcat naar boven heeft gekregen naar aanleiding van berichtgeving over onder andere de Syrische burgeroorlog en de vliegramp met de MH17.
De presentatie van Triebert heeft me op het idee gebracht een bron te maken, waarmee leraren met leerlingen op hun niveau, met toegankelijke tools kunnen oefenen met fact checken. Denk aan uitgebreid zoeken in Twitter, oude edities van website bekijken met Waybackmachine of zoeken op afbeeldingen met Google Images. Dit kan een boeiende les mediawijsheid opleveren. Zin om mee te denken, laat het weten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten