02 juni 2015

Creativiteit in technologie: niet alleen voor nerds

Je eigen synthesizer maken, beelden creëren tijdens het dansen of een variant programmeren op het bekende spel Breakout... Technologie is leuker dan ooit en biedt volop mogelijkheden te spelen en met je eigen creativiteit aan de slag te gaan. Vandaag stond de Lichttoren in Eindhoven in het teken van de Night of the Nerds, een evenement voor jongeren van 12 tot 20 jaar. Ze konden kennis maken met de creatieve kant van de techniek en de mensen, opleidingen en bedrijven die zich ermee bezig houden.

Met beelden spelen tijdens het dansen
Een evenement voor nerds? Zo ziet Gijs zichzelf niet. 'Een nerd is iemand die de hele dag alleen maar met school bezig is, veel boeken leest en van alles doet op de computer. Iemand die alles weet.' Techniek vindt hij best interessant. 'Ik heb net een bakje chips in een machine gegooid die het daarna verpakte in een zak. En in een auto maakten we een virtuele ruimtereis. Op school is er niet zoveel aandacht voor technologie. Wel hebben we een keer bij wiskunde een project over robotica gehad, met echte robots, maar dat is het dan.'

Een robotarm besturen.
Je eigen gezicht, ge-morph-t met dat van een ster.
Word je knapper met trekjes van oud-president Bush? 
Ramon zit wat op zijn smartphone te spelen. 'Ik heb niet zoveel met techniek, al vind ik dit digitale leuker dan wat we op school krijgen. Daar is techniek vooral werken met hout. Thuis speel ik FIFA, maar zelf games maken, nee, dat hoeft niet voor mij.' Daphne is enthousiaster. Ze heeft net een bristle bot gemaakt. 'Dat is de kop van een afwasborstel, waarop je een motortje vastmaakt dat je met een batterij aanzet. De haren gaan dan trillen en dan kun je hem laten lopen. Ook leuk vond ik de 3D-pen. Daar komt een plastic draadje uit, waarmee je een voorwerp kunt tekenen in 3D, zoals de Eifeltoren.'

Bristle bots maken.
Het publiek in de middag bestaat uit schoolklassen. Ook de jongeren die wat minder belangstelling hebben voor wetenschap en technologie, hebben plezier. De een laat geconcentreerd het eigen hoofd scannen in 3D, een ander puzzelt op het maken van een toonhoogtedrukmeter op basis van een Arduino en twee jongens spelen Samsara, een spel in de virtuele wereld. En ja, uiteraard zijn er ook die het te druk, te donker, te saai vinden. Ze maken er het beste van: lekker hangen in een hoekje met je vrienden.

Samsara, spel over planeten en zwarte gaten.
De organisatie is verrast door de grote belangstelling vanuit de scholen. Die is groter dan voor de editie van vorig jaar. Ik denk dat in het onderwijs steeds meer gezien wordt dat aandacht voor technologie meer is dan zieltjes winnen voor de technische en wetenschappelijke opleidingen. Het gaat ook om plezier hebben, spelen, onderzoeken, doen, maken... en zo meer leren dan je ooit geleerd hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten