30 mei 2012

Oproep Testteam 'Sociale media in het onderwijs'

Dagelijks verschijnen er nieuwe digitale tools op de markt, die soms veelbelovende mogelijkheden bieden voor het samen werken en samen leren. Denk aan toepassingen voor online brainstormen, samen schrijven aan documenten of stemmen via smartphones.

Of de toepassingen echt nuttig zijn, kun je pas ontdekken als je ze uitprobeert in de praktijk. Ik heb op die manier al erg veel geleerd over wat nu echt goede tools zijn (Mentimeter, Todaysmeet). Regelmatig kom ik echter tools tegen die je echt even van tevoren zou moeten testen. Zou het niet mooi zijn als je dat met een wat grotere groep belangstellenden zou kunnen doen en op basis van de test ervaringen kunt uitwisselen? Ik vind van wel, en zo kwam ik op het idee voor het opzetten van een Testteam 'Sociale media in het onderwijs'. We gaan... co-evalueren!

Dit is het idee in een aantal bullets:

  • Om mee te doen aan het testteam meld je je vrijblijvend aan.
  • Deelnemers geven aan welke tools ze willen testen (met link en korte omschrijving van de functionaliteit).
  • Maximaal een keer per week wordt er één tool uitgekozen om te testen, bijvoorbeeld op basis van meeste stemmen.
  • Niet alle leden hoeven elke ronde mee te doen.
  • Na afloop van de test, kan iedereen via de eigen kanalen vertellen over de ervaringen.

Nodig is:

  • Een document met de mailadressen van de deelnemers voor het testen van tools die werken op basis van accounts/invites. Kan bijvoorbeeld in Google Docs.
  • Een wishlist waarop nieuwe items kunnen worden toegevoegd, aangevuld met de mogelijkheid te stemmen op de tool die deelnemers het liefst getest willen hebben. Kan bijvoorbeeld in Tricider.
  • Een omgeving om ervaringen uit te wisselen per geteste tool. Kan bijvoorbeeld in Wikispaces.
Gedachte is zoveel mogelijk 'open' te werken en meerwaarde te creëren voor alle deelnemers, maar uiteindelijk ook voor de doelgroepen die we enthousiast willen maken voor het meer gebruik maken van de mogelijkheden van het internet.

Leraren, trainers en andere onderwijsprofessionals die het leuk en zinvol vinden: klik hier om je aan te melden als belangstellende.

Eind volgende week zal ik bekijken of er voldoende deelnemers zijn voor het draaien van een eerste test.

4 opmerkingen:

  1. Het schooljaar zal eind volgende week (voor mij) bestaan uit 2 weken laatste lootjes en 1 rommelweek en dan is het schooljaar afgelopen. Geen tijd om dit schooljaar nog dingen uit te proberen. Volgend schooljaar doe ik graag mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem8:17 p.m.

    Mooi initiatief, ik wil graag meedoen, als het kan vanuit de invalshoek 'HBO'. Mijn instelling is op zoek naar goede voorbeelden, ik vermoed andere HBO-instellingen ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgend schooljaar zou ik heel graag meedoen. Er zijn nu namelijk nog 2 lesweken. Daarin heb ik te weinig tijd om nog toepassingen in mijn lespraktijk uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mocht je nog iemand nodig hebben, ik wil wel mee testen als ICT school zijn we druk met van alles.

    E Redegeld
    Zevensprong
    Almere

    BeantwoordenVerwijderen