03 maart 2006

Actuele projecten

Van journalist naar kennisondernemer
Als je schrijft, workshops en presentaties op maat verzorgt en organisaties adviseert, waarbij je je bovendien bezighoudt met uiteenlopende thema’s als leren, zorg en welzijn, creatief denken, loopbaan, geluk op het werk, innovatie, media en cultuur... hoe noem je jezelf dan? Onlangs heb ik voor mezelf het begrip ‘kennisondernemer’ geïntroduceerd. Ondernemerschap betekent in dit geval: het op verschillende manieren creëren van waarde met (nieuwe) kennis. Drijfveer bij al mijn activiteiten is mezelf voortdurend te blijven ontwikkelen en de behoefte mijn kennis en ervaringen te delen.

Schrijven
Schrijven is nog altijd mijn ‘core business’. Ik doe dat momenteel voor verschillende magazines, waaronder COS (onderwijs en ict), Talent (hoogbegaafdheid), Markant (verstandelijk gehandicaptenzorg) en uitgaven van de provincie Noord-Brabant. In 2005 verscheen mijn eerste boek ‘Leef met lef’ over creatief denken. Daarna heb ik in opdracht van Lunet zorgBinnen kijken’ gemaakt met portretten van mensen met een verstandelijke beperking en - met drie mede-auteurs - de zesdelige Het Spectrum / Volkskrant Banen-serie ‘Ik ga voor...’ over motivatie in relatie tot loopbaan. Dit jaar nog verschijnen een verzamelbundel met interviews over eigentijds onderwijs, een boekje over dementie en design en een boek over succesfactoren voor de integratie van leerlingen met een beperking in een reguliere school voor voortgezet onderwijs. Daarnaast houd ik een weblog bij (Alles kan altijd beter) en schrijf ik voor de populaire website Lifehacking.nl.

Projecten en presentaties
Steeds vaker verzorg ik ook interactieve workshops en presentaties op maat, bijvoorbeeld over actuele ontwikkelingen op het internet, de toekomst van ons onderwijs en het maken van loopbaankeuzes. Daarnaast werk ik sinds vorig jaar voor Lunet zorg aan projecten rond visie. Het is geweldig als organisaties écht na willen denken over hun identiteit, hun waarden en normen, en daar vervolgens ook beleid op te maken.

Van eenmanszaak naar VOF
Sinds dit jaar is mijn levenspartner Ineke van Aaken ook mijn zakelijke partner. Ineke is interim en projectmanager en coach, met een focus op de zorg en het onderwijs. Vanuit dialoog weet ze mensen te verbinden en te enthousiasmeren. Steeds weer heeft ze razendsnel door waar het misgaat, zowel bij de individuele professional als in het grote geheel van de organisatie, en welke interventies nodig zijn. Waar dat een meerwaarde biedt, werken we samen.

Wil je mijn activiteiten blijven volgen? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief waarin ik ook tips voor interessante bronnen op het internet geef.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten