20 september 2010

Schoolbordkunst als verloren ambacht...

Momenteel worden digitale schoolborden met karrevrachten tegelijk de Nederlandse scholen in gereden. Ze bieden de moderne leraar fantastische mogelijkheden, zoals het tonen van filmpjes en animaties. Sommige leraren laten kinderen zelfs interactieve spellen spelen op het bord. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. De verleiding van het digitale schoolbord om vooral frontaal klassikaal les te geven is groot. Niks mis mee, maar er moet ook ruimte zijn voor individueel en gedifferentieerd werken.

Een ander nadeel is het verloren gaan van het gemak van vrij en creatief werken, zoals dat zo eenvoudig ging op het traditionele schoolbord. De lijntjes die je maakt met een digitale pen op het digitale schoolbord zijn eentjes en nulletjes: ze zijn er wel of ze zijn er niet. Nuances ontbreken.

Afgelopen weekend deed ik een 'on stage'-interview met Rinus van den Boomen tijdens het open podium van Kunstroute Oirschot. Rinus is een aantal jaren geleden gepensioneerd, na een werkend leven voor de klas in het basisonderwijs. Rinus vertelde in het gesprek hoe hij al bordtekenend zijn dictees ondersteunde, hoe hij spannende verhalen vertelde en die illustreerde op het bord en hoe hij bordtekeningen gebruikte om gebeurtenissen in de klas en het leven van de kinderen bespreekbaar te maken.

Zijn bordtekeningen zijn ware juweeltjes, die vanwege het medium 'schoolbord' het lot te wachten stonden te worden uitgeveegd. Gelukkig waren er vaak collega's of ouders die de tekeningen op foto wilden zetten. Bij zijn afscheid kreeg Rinus een cd-rom met deze foto's. Ik heb Rinus gevraagd om ze hier te mogen publiceren, omdat ze zo mooi zijn en omdat ze de soms wat eenzijdige jubelstemming over digitale schoolborden fijntjes nuanceren...


3 opmerkingen:

  1. Werkelijk prachtige schoolbordtekeningen! ´k Ben benieuwd of zijn lessen en leerlingen ook op zo veel liefde en aandacht konden rekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig. Tja, op een digibord krijg je dat niet voor elkaar, maarrrrr met voldoende skills is er met illustrator en Photoshop natuurlijk ook veel te bereiken. Ik leg ook uit op het oude schoolbord bij Born bouwopleidingen, en ik moet wel eens grinniken als ik na een paar uur de organische toestand van mijn schetsen terugzie als ik het lokaal inkom na een pauze. Zo mooi als dit, nee, moet ik echt nog ff oefenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat kan gewoonweg niet anders: ik hoor de verhalen achter de tekeningen...

    BeantwoordenVerwijderen