Je hebt de gewone economie en je hebt de kenniseconomie. Kennelijk is kennis iets bijzonders, niet iets dat hoort bij de gewone economie. Onzin natuurlijk: in elke economische sector wordt kennis gebruikt, maar... er zijn natuurlijk sectoren waar die kennis als zodanig verkocht wordt, zoals in het onderwijs. En in veel sectoren, zoals de high tech of gezondheidszorg is bijdetijdse kennis een belangrijke voorwaarde om te kunnen doen wat je doet.
Kennis wordt vaak breder gedefinieerd als een combinatie van (feiten)kennis, vaardigheden en attitudes (kortweg KVA). Een interessante vraag is: wat zijn de verschillen en wat de overeenkomsten tussen het ondernemen met KVA of met een willekeurig product? Laten we eens kijken naar AGF. AGF staat voor Aardappelen, Groenten en Fruit. Om het wat beeldend te maken zetten we een onderwijstrainer tegenover een sinaasappelverkoper op de markt en kijken vervolgens naar de verschillen en de overeenkomsten in hun ondernemerschap.
De 7 verschillen
1. Een sinaasappel is zichtbaar, concreet, telbaar, weegbaar en tastbaar. De klant weet vrij precies wat hij koopt.
2. Een sinaasappel kun je maar één keer verkopen. Kennis kun je meerdere keren uitventen of weggeven, zonder het kwijt te raken.
3. De kwaliteit van een sinaasappel is exacter te meten en daarmee te beoordelen.
4. Schreeuwerige aanprijzingen ('3 halen, 2 betalen!') helpen beter bij het verkopen van sinaasappelen.
5. Is een sinaasappel bedorven, dan kun je hem weggooien. Uit verouderde kennis vallen altijd nog bruikbare elementen te halen.
6. Een klant kan een sinaasappel doorgeven of doorverkopen aan een ander, zonder dat deze verandert.
7. Een geplukte sinaasappel groeit niet meer. Kennis kan blijven groeien, zelfs na het consumeren ervan.
De 7 overeenkomsten
1. Kwaliteit verkopen loont. De klant komt terug.
2. Een goede verpakking helpt.
3. Zowel goede AGF als KVA geven energie; het gaat om 'food' of 'food for thought'. Beiden laten je groeien, fysiek of mentaal.
4. Verkochte producten kunnen verder verwerkt worden binnen de eigen context. Van een sinaasappel maak je zelf sap, met kennis ga je naar eigen inzicht aan de slag.
5. 'Sampling' werkt. Laat de klant een partje sinaasappel proeven of geef een stukje kennis weg om hem te verleiden je product te kopen.
6. Relatiebeheer werkt. Een vriendelijke, betrouwbare marktkoopman die verstand heeft van zijn product verkoopt meer. Dat geldt ook voor een trainer.
7. Een goed verhaal dat het unieke van het product benadrukt werkt. Denk aan ecologisch geteelde sinaasappelen of kennis die door unieke ervaringen is opgedaan.
Aanvullingen? Geef ze via de reactielink.
(Met dank aan het VMBO-team van Fontys OSO met wie ik deze denkoefening uitwerkte in een 'inspiratiedag' op 22 januari.)
Mooie vergelijking. Met het kopen van een sinaasappel ben je er niet. Je moet schillen, pellen, de pitten verwijderen, kauwen, slikken, verteren. Zo is het met kennis. Aan reproductie van kennis heb je niet veel, je moet er zelf mee aan het werk om het bruikbaar te maken.
BeantwoordenVerwijderenWat wordt de volgende vergelijking? Mooie blog!
Leuk als hersengymnastiek, maar het betreft verschillende dimensies. Dus bepaald geen appels en peren.
BeantwoordenVerwijderenKennis is bruikbare informatie voor transitie door middel van 'kunde' en/of 'wijsheid'.
Wanneer kennis door overdracht wordt omgezet in "kunde", verkrijgt men een verbeterde vaardigheid, waarmee men; efficiënter, sneller, betere, goedkopere en meer sinaasappelen kan verkopen. (doing things right)
Kennis kan ook via inzicht verworden tot wijsheid. Het besef wanneer het tijd wordt meloenen te gaan verkopen. (doing the right things).
Slechte informatie verpakt als 'kennis' kan ronduit verwarrend en schadelijk zijn, en draagt bij aan de dagelijkse data overkill. Maar het stikt niet zoals rot fruit.
Primaire kennis betreft dan het kunnen filteren en beoordelen van informatie.
Wat geheel uw intentie; de scholieren leren denken.
Mogelijk dat de analogie tussen ‘kennis’ en ‘kapitaal’ ook goede inzichten oplevert.