22 augustus 2007

Strategieën voor producenten van content

Na het afronden van mijn opleiding had ik nog 20 jaar meer toekomst voor me dan nu. Toch denk ik nu meer dan ooit na over de toekomst van mijn vak: het schrijven van content. En over dat van mijn collegae content-producenten: filmmakers, muzikanten, fotografen... Het heeft te maken met twee 'bedreigende' ontwikkelingen:

1. De opkomst van betaalbare tools die het produceren van (semi-)professionele content vergemakkelijken. Dat leidt niet per se tot meer kwalitatieve content in de markt, maar wel tot een vertroebeling. Zo zien veel professionele fotografen zich in hun bestaan bedreigd door de semiprofs. Hun opdrachtgevers denken: voor hetzelfde bedrag zie ik al nauwelijks het verschil, laat staan mijn klant. Gevolg: meer concurrentie en druk op de prijzen.

2. De opkomst van tools die het zonder verlies van kwaliteit kopiëren van content mogelijk, gemakkelijk en gratis/betaalbaar maken. Gevolg: wegvallen van royalties - lees: inkomsten - door lagere oplagen.

Welke strategieën zou je kunnen hanteren om nu en in de toekomst het hoofd boven water te houden?

1. Laat je kwaliteit zien door juist zoveel mogelijk content te publiceren, vrij toegankelijk voor het grote publiek.
2. Verkoop je content in moeilijk(er) reproduceerbare dragers: een boek is lastiger te kopiëren dan een artikel en denk aan merchandising (een T-shirt, evt. in combinatie met de traditionele drager), unieke exemplaren (foto op linnen, cd-inlay met handtekeningen van de band).
3. Treed op. Geef (betaald) lezingen, workshops over je vak, maak van concerten belevenissen. Sta het maken van opnamen toe: je presentatie heeft immers een hoog je-moet-erbij-zijn-gehalte, waardoor een filmpje, foto of verslag slechts kan dienen als gratis reclame.
4. Bescherm je rechten zo goed mogelijk en laat je royalties innen. Laat je daarbij ondersteunen door gespecialiseerde partners. Bij Cedar vind je meer informatie.
5. Laat je sponsoren door wat vroeger een mecenas heette en tegenwoordig Google Adsense (deze blog). Of Heineken (State Magazine). Enzovoort.

Aanvullingen? Ik lees ze graag...

2 opmerkingen:

  1. Anoniem10:40 p.m.

    6. Publiceer.
    Publiceer veel interessante content en etaleer daarmee je deskundigheid. Wees de expert, maar dan niet vervelend.

    Probeer daarin niet alleen te creëren, maak het jezelf niet te moeilijk en gebruik zaken die van buiten tot je komen - door andere blogs of sites te lezen - en reageer daar op (zonder dat het meteen lijkt alsof je op een bewust artikel reageert... ben ik nog te volgen?).

    7. Werk samen.
    Vorm een netwerk van elkaar inspirerende individuen, respecteer elkaars expertise en creëer mooie projecten, teksten, foto's, video's, muziek, etc. Open-minded. Leer van elkaar. Lees elkaar. Luister naar elkaar.

    8. Stel je kwetsbaar en lerend op.
    Durf de kracht te voelen van kwetsbaarheid. Zie kritiek als een cadeautje.

    9. Blijf jezelf.
    Wees jezelf, oordeel en veroordeel niet. Probeer eens minder snel een mening te hebben, maar accepteer en respecteer zaken zoals ze zijn.

    Wat je al schrijft onder 1. vrij toegankelijk produceren. Ik wil een stapje verder gaan: publiceer en deel 'alles' gratis. Het lijkt risicovol, je denkt veel te verliezen, maar je wordt juist gelezen en gevonden.

    Bedankt voor dit half uurtje nadenken. Ik publiceer het zelf ook even op mijn blog.

    Erg inspirerend je weblog. Het zet je tot nadenken (en die kom ik niet zo vaak tegen). Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi lijstje. Onderschrijf conclusies en aanvullingen van henk-jan.

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen